SZTUKA i posthumanizm – zajęcia

Zajęcie będą odbywać się w semestrze zimowym na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej, w Instytucie Sztuk Audiowizualnych. W najbliższym czasie postaram się wrzucić tu wszystkie niezbędne materiały oraz listę tematów, które zostaną poruszone. Tymczasem wstępne zarysowanie problematyki.

SYLABUS
Sztuka i posthuamnizm

Minęła dekada od stworzenia „świecącego królika”, czyli głośnej pracy GFP Bunny Eduardo Kaca, motyli z niespotykanym dotąd w naturze wzorem na skrzydłach stworzonych we współpracy z biologami przez Martę de Menezes (nature?, 2001), czy też prac z serii The Victimless Utopia grupy Tissue Culture&Art (Disembodied Cuisine, 2003, Victimless Leather, 20004 ), w których artyści zastanawiają się czy w przyszłości nasza potrzeba spożywanie mięsa oraz noszenia naturalnej skóry nie będzie musiała być okupiona śmiercią i cierpieniem zwierząt. Wydaje mi się, że to najwłaściwszy moment, aby zadać pytanie o to, czy tzw „mokre media” (wet media), czyli materiał biologiczny taki jak tkanki, komórki, fragmenty DNA staną się w niedalekiej przyszłości nowymi mediami? Jeśli tak, to jakie będzie to miało znaczenie dla kultury, nauki oraz sztuki? Kurs otrzymał nazwę Sztuka i posthumanizm, ponieważ jego tematyka nie będzie ograniczała się tylko do bio artu, chciałabym bowiem przedstawić bardzo szerokie spektrum zjawisk artystycznych, w których artyści sięgają po żywe organizmy w celu zbadania granic pomiędzy tym co ludzkie/nie-ludzkie, rozumne/nierozumne oraz żyjące/martwe. Jednocześnie wkroczenie artytsów do laboratoriów badawczych, podporządkowanie procesu tworzenia restrykcyjnym procedurom naukowym powoduje, iż powinniśmy zadać pytanie o to, w jaki sposób zmienia to oblicze sztuki. Czy możliwa jest rzeczywista współpraca pomiedzy naukowcami oraz artystami? Czy artyści są w stanie sformułować pytania, które dotąd jeszcze nie zostały postawione?
Odpowiedź na te pytania będzie wymagała od uczestników kursu dość ryzykownego poruszania się po obszarze, którego granice wyznaczają dyskurs naukowy, filozoficzny, etyczny oraz artystyczny, dlatego chętni do tego, aby wziąć w nim udział powinni przygotować się na konieczność lektury tekstów zahaczających o różne dziedziny wiedzy. Jednak wydaje mi się, iż wysiłek ten się opłaci, ponieważ niezbędny jest do zrozumienia współczesnej kultury, w której większość faktówl, zjawisk oraz procesów ma charakter hybrydyczny.

Powyższe prace opisane są tutaj.
Wstępne wymagania:
Samodzielna lektura następujących książek:
1.Agamben G., The Open. Man and Animal, Stanford University Press, Palo Alto 2004; (fregmenty opublikowane w „Krytyce politycznej”, 2008, nr 15, Nie-ludzka polityka)
2.Agamben G., Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, przeł. M. Salwa, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008;
3.Animal Subjects. An Ethical Reader in Posthuman World, red. J. Castricano, Wilfrid Laurier University Press, Ontario 2008;
4.Latour B., Polityka natury, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009 lub do wyboru Latour B., Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, Universitas, Kraków 2010;
5.Haraway D., When Species Meet, University of Minnesota Press, London, Minneapolis 2008.
Niedostępne książki (pozycja 1, 3 oraz 5) mogę wysłać zainteresowanym mailem.

Warunki zaliczenia:
1. Napisanie krótkiego raportu (max. 10 stron) na jeden z tematów, które zostaną podane na pierwszych zajęciach przez prowadzącą. Raport powinien mieć charakter badawczy i zawierać:
hipotezy oraz wnioski wymienione w punktach,
dostępna literaturę oraz materiały wizualne dotyczące tematu dostępne w sieci;
zwięzłą analizę zjawiska będącego tematem oraz uzasadnienie wniosków.
2. Prezentacja raportu w postaci 20 minutowego wystąpienia na zajęciach.
3. Uczestnictwo w zajęciach oraz w dyskusji.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: